MAWIHODI      
beeldende en bewegingskunst

Educatieprojecten - Willemien van Dijke

Op de vraag wat kunst is, of wat kunst zou kunnen zijn krijg ik vaak het antwoord: ‘Kunst is iets moois’. Maar kunst is zoveel meer dan ‘mooi’.

Mijn drijfveer als initiator en begeleider van het Kunstkamer Kinderatelier en ontwikkelaar van kunst educatieve projecten voor zorg en basisonderwijs (in binnen en buitenland) is om mensen dat zelf te laten ervaren.

De kracht van kunst is de positie die ze inneemt in het terrein van de vrijheid. Creativiteit vraagt moed. Het is buiten de lijntjes durven kleuren. Alles is mogelijk wanneer je beseft dat een kunstwerk niet perse ‘mooi’ hoeft te worden, maar dat je het maakproces vooral als een leuk en leerzaam experiment of ontdekkingsreis durft te zien. 

Op speelse wijze introduceer ik aan het begin van iedere les of workshop bijzondere oude meesters en hedendaagse kunstenaars of een specifieke beeldende techniek. Tijdens de opdrachten die daaraan gekoppeld worden, staat nieuwsgierig zijn, onderzoeken, bevragen, experimenteren, inspiratie vergaren, omdenken en plezier hebben centraal.

Verbeelding mag vrijelijk stromen, want buiten de lijntjes is zoveel meer te ontdekken!

Les n.a.v. de impasto techniek van Vincent van Gogh waarbij de verf in zeer dikke streken of klodders op het schilderij wordt aangebracht. “Kijk, we zijn de zee aan het metselen!” -Deelnemer 5 jaar-

Les n.a.v. het schilderij “ De schreeuw” van Edvard Munch“Is er ook grijs? Ik wil het geluid van de schreeuw grijs doen en ook de zon, want zelfs de zon schreeuwt” -Deelnemer 6 jaar-

Les n.a.v. het schilderij ‘De olifanten’ van Salvador Dali. “Mijn olifant loopt in een woestijn. Daarachter zie je de zonsondergang, vandaar die oranje kleuren. En zie je dat kleine rondje blauw, daar bovenin in de hoek? Dat is de maan. Die is er vast gaan staan voordat hij het vergeet” -Deelnemer 8 jaar-

Naast de lessen kunsteducatie verzorg ik binnen het basisonderwijs ook op kunst gebaseerde natuur- en milieu-educatieve projecten waarbinnen ik creativiteit inzet om duurzaam denken en handelen te stimuleren. Na een inspirerende PowerPoint gaan de kinderen zelf aan de slag met het bedenken van een uitvinding die zorgt voor een betere wereld en een schoner milieu. Het prototype van het ontwerp wordt vervolgens gemaakt van afval.

“ons ontwerp is een afvaltegelmoker. Hij slaat eerst al het afval helemaal plat in mallen. Met twee speciale messen wordt de bovenzijde dan recht afgesneden. Als we de mallen dan los halen hebben we mooie gekleurde tegels en véél minder afval!” -Deelnemers uit groep 5/6-

Meer weten over de mogelijkheden tot workshops kunsteducatie voor zorg en/of basisonderwijs? Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op via mawihodi@gmail.com 


 

 
Map
Info